Deklaracja dostępności
Urząd Gminy Chełm zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony www.ugchelm.bip.lubelskie.pl.
Data publikacji strony internetowej: Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest w pełni zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Przygotowanie deklaracji dostępności
- Data sporządzenia deklaracji:
- Data ostatniego przeglądu deklaracji:
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).
Raport o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego.
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Ułatwienia na stronie podmiotowej:
- podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus),
- możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
- uporządkowana przejrzysta mapa strony,
- artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
- treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
- czytanie tekstu,
- strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki,
- opisy alternatywne do filmów, grafik i zdjęć,
- treści są zrozumiałe, długie teksty dzielone są na akapity, stosowane są wyróżnienia,
- kontrast kolorystyczny – stosunek jasności do tła co najmniej 4,5 do 1,
- stosowane czcionki pozbawione są ozdobników,
- brak pionowych napisów, co ułatwia działanie czytników ekranu,
- iterlinia między wierszami: 1,15 lub 1,5 pkt.
Dokumenty
Na stronach Urzędu Gminy Chełm znajduje się wiele plików do pobrania. Niektóre z nich pochodzi z instytucji zewnętrznych np. ministerstw, urzędu marszałkowskiego. Może się zdarzyć, że nie wszystkie pliki będą w pełni dostępne, np. może w nich brakować nagłówków lub opisów alternatywnych do tabel i grafik.
Własne dokumenty tworzymy w edytorze tekstu przestrzegając następujących zasad:
- wyrównuj tekst do lewej strony – nie stosuj justowania,
- nie dziel wyrazów – wyłącz tę funkcję w edytorze,
- do rozsuwania znaków używaj funkcji „tekst rozstrzelony”. Błędem jest wstawianie spacji między literami, ponieważ czytnik ekranu, z którego korzystają osoby z niepełnosprawnością wzroku, każdą z liter będzie traktował jak oddzielny wyraz,
- stosuj czcionki, które: - są bezszeryfowe, czyli o kroju pozbawionym ozdobników w postaci szeryfów – końcówki znaków są proste (na przykład Helvetica, Arial, Calibri, Tahoma); przykłady czcionek szeryfowych, których nie należy stosować, to Times New Roman, Century - mają rozmiar: minimum 12 pkt.
- stosuj interlinię miedzy wierszami: 1,15 lub 1,5 pkt,
- używaj wbudowanych stylów: Nagłówek 1, Nagłówek 2 itd., które pozwalają osobom korzystającym z klawiatury i czytników ekranu przenosić kursor bezpośrednio do wybranego nagłówka. Prawidłowo oznaczone nagłówki pozwalają wyświetlić konspekt dokumentu, dzięki czemu można szybko zapoznać się z jego strukturą.
- stosujemy akapity – tekst jest dzielony na akapity, z zachowaniem reguł: - przeniesienie fragmentu akapitu czy zdania do nowej linii wykonuje się przez wstawienie znaku podziału linii, - przeniesienie fragmentu dokumentu na nową stronę wykonuje się przez wstawienie znaku podziału strony, nie używamy klawisza do przesuwania treści – w takim przypadku użytkownicy niewidomi otrzymują wówczas błędną informację od czytnika ekranu, co może spowodować błędne wyświetlanie się dokumentów,
- nie tworzymy pionowych napisów – czytniki ekranu odczytują teksty zgodnie z obowiązującą w języku polskim zasadą pisania i czytania od lewej do prawej i od góry do dołu,
- zastępujemy hiperłącza etykietami ekranowymi – przy tworzeniu alternatywnego opisu hiperłączy (linków) nie używamy nazw całych linków – nadajemy im nazwę, która jasno określa ich przeznaczenie,
- stosujemy narzędzia edytora tekstu do wstawiania listy elementów zamiast wstawiać je ręcznie – po takiej liście można nawigować czytnikiem ekranu,
- pamiętamy o właściwym kontraście,
- wstawiając do tekstu tabelę pamiętamy, żeby: - określić wiersz nagłówków tabeli – zdefiniowanie wiersza nagłówków pozwala osobom niewidomym korzystającym z czytnika ekranu zrozumieć znaczenie treści odczytywanych komórek tabeli, - używać funkcji „Powtórz wiersz nagłówka na nowych stronach” w sytuacji, gdy tabela będzie zajmowała więcej niż jedną stronę dokumentu, wiersz nagłówka automatycznie zostanie powtórzony na kolejnych stronach, - by linie siatki były widoczne, co pozwala wizualnie rozpoznawać wiersze i kolumny, - wyrównywać tekst w kolumnach do lewej, a dane liczbowe do prawej lub do przecinka dziesiętnego.
Opisy alternatywne do filmów, grafik i zdjęć
Na stronie pamiętamy, aby do filmów, grafik i zdjęć, prezentujących istotne informacje, dodać opisy alternatywne. Napisy nie tylko ułatwią w przypadku filmów ich odbiór osobom z niepełnosprawnością słuchu, ale też pozwolą oglądać filmy ze ściszonym dźwiękiem. Od maja 2021r. wszystkie transmisje z obrad Rady Gminy są wyposażone tekst dla osób słabo słyszących lub głuchych.
Zrozumiałość i czytelność treści
Staramy się, aby nasze treści były zrozumiałe, a sposób ich prezentowania wpływał na lepszą czytelność materiałów i pomagał w odbiorze informacji. Długie teksty dzielimy na akapity, stosujemy wyróżnienia. Cytaty i ważne informacje są odpowiednio wyróżnione.
Kontrast
Kontrast kolorystyczny elementów przekazujących treści ma stosunek jasności tekstu do tła co najmniej 4,5 do 1.
Stan dostępności cyfrowej
Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Z powodu, że niektóre pliki pochodzą z instytucji zewnętrznych np. ministerstw, urzędu marszałkowskiego, może się zdarzyć, że nie będą w pełni dostępne, np. może w nich brakować nagłówków lub opisów alternatywnych do tabel i grafik.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Jacek Wołoszczuk — mejlowo jwoloszczuk@gminachelm.pl lub telefonicznie 695744442.
W przypadku utrudnień w dostępności strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Jacek Wołoszczuk, e-mail: jwoloszczuk@gminachelm.pl. Można także zadzwonić na numer telefonu 695 744 442. Tą samą drogą można złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargę na niewystarczające zapewnienie dostępności.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
I. Dostępność cyfrowa stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej, w tym elementów, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz elementów niedostępnych cyfrowo na podstawie art. 8 ust. 1, albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, o którym mowa w art. 7 ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
-> Wniosek o zapewnienie dostępności
Żądanie powinno zawierać:
- dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
- wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo;
- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego nie może nastąpić w tym terminie, podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępność cyfrową wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej, jednak nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji. W przypadku gdy podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu wskazanego w żądaniu, niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje alternatywny sposób dostępu do niego. W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej elementów wskazanych w żądaniu albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, osoba ta ma prawo do złożenia do podmiotu publicznego skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej.
Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60 i 730).
II. Dostępności osób ze szczególnymi potrzebami.
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt. 1 lub 3 Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym „wnioskiem o zapewnienie dostępności”. Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.
Wniosek o zapewnienie dostępności zawiera:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności.
Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności. Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie , o którym mowa, podmiot niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, co nie zwalnia podmiotu publicznego z obowiązku zapewnienia dostępu alternatywnego, o którym mowa w art. 7 Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W zawiadomieniu podmiot publiczny uzasadnia swoje stanowisko, w szczególności wskazuje okoliczności uniemożliwiające zapewnienie dostępności. W postępowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń, sposobu obliczania terminów, uzupełniania braków formalnych i przekazywania wniosku zgodnie z właściwością.
W przypadku gdy podmiot nie zapewnił wnioskodawcy dostępności w określony sposób i w terminie, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu PEFRON, w terminie 30 dni od dnia w którym upłynął termin wskazany w powiadomieniu.
Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki. Główne skróty klawiaturowe dotyczące poruszania się po strony internetowej:
- Tab - przeniesienie do kolejnego elementu na stronie
- Shift + Tab - przeniesienie do poprzedniego elementu na stronie
- PgUp przewinięcie strony w górę
- PgDn - przewinięcie strony w dół
- Ctrl + "+" - powiększenie całej zawartości strony
- Ctrl + "-" - pomniejszenie całej zawartości strony
- Ctrl + "0" - przywrócenie normalnego rozmiaru całej zawartości strony
- Home - przejście na górę strony
- End - przejście na dół strony
Pozostałe informacje
Dostępność architektoniczna
Budynki Urzędu Gminy w Chełm znajdują się w Chełmie przy ul. Gminnej 18 został przystosowany do użytkowania przez osoby z niepełnosprawnościami poprzez:
- stosowne oznakowanie,
- likwidację barier architektonicznych,
- likwidację barier komunikacyjnych,
- umożliwienie dostępu do pomieszczeń urzędu dla osób z niepełnosprawnością,
- zastosowanie ergonomicznych rozwiązań.
W szczególności zrealizowano następujące działania:
- Do obsługi osób z niepełnosprawnością oznakowano drzwi wejściowe do budynku Urzędu Gminy.
- Do budynku prowadzą 2 wejścia sytuowane od parkingu głównego. Do prawego wejścia prowadzą schody. Lewe odpowiednio oznakowane przeznaczone jest dla osób z niepełnosprawnością narządów ruchu i poruszających się na wózkach inwalidzkich ponieważ posiada bezpośredni dostęp do windy.
- Recepcja znajduje się po prawej stronie od wejścia.
- Przed budynkiem Urzędu Gminy oznakowano kolorem niebieskim 2 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością.
- W celu obsługi osób z niepełnosprawnością wykonano odpowiednio sytuowaną ladę w oknie podawczym.
- Zastosowano kontrastowe elementy architektury poprzez wyróżnienie kluczowych pomieszczeń do bezpośredniej obsługi interesantów.
- Oznaczono (oklejono) paskami antypoślizgowymi posadzkę dojścia do pomieszczeń obsługi interesantów oraz do toalety dla osób z niepełnosprawnościami.
- W holu wejściowym do budynku Urzędu Gminy oznaczono słupy i inne elementy przy szlakach komunikacyjnych kontrastowymi elementami architektonicznymi.
- Wykonano wyróżnienie początku i końca wszystkich biegów schodowych.
- Wykonano podjazd w celu umożliwienia dostępu do budynku Urzędu Gminy osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach inwalidzkich.
- W budynku zainstalowano windę osobową z powiadomieniem głosowym w celu umożliwienia dostępu dla osób z niepełnosprawnościami, oznaczono kontrastowo przycisk poziomu wyjścia z budynku.
- Dostosowano toalety na potrzeby osób z niepełnosprawnością, wykonano w nich instalacje alarmowe.
- W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ale są oznaczenia kontrastowe lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących, istnieje możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego.
- Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
-> Procedura wejścia z psem asystującym
-> Zgłoszenie skorzystania ze świadczenia tłumacza języka migowego
-> Procedura postępowania w przypadku ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
Aby skutecznie komunikować się z naszym urzędem osoby niesłyszące lub słabo słyszące mogą:
- skorzystać z usługi tłumacza języka migowego, osoby niesłyszące i mające trudności w komunikowaniu się, chcąc załatwić sprawę w naszej jednostce z pomocą tłumacza języka migowego, zobowiązane są do zgłoszenia chęci skorzystania ze świadczenia ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się z minimum trzydniowym wyprzedzeniem oraz dokonania rezerwacji wizyty.
- napisać pismo/złożyć wniosek na adres: Urząd Gminy Chełm, 22-100 Chełm, Pokrówka ul. Gminna 18.
- wysłać e-mail na adres: sekretariat@gminachelm.pl
- skontaktować się telefonicznie przy pomocy osoby trzeciej na numer telefonu: tel. 82 563 65 53, 82 563 79 78, 664 496 508222 500 130,
- skontaktować się osobiście, zgłaszając się w siedzibie urzędu w godzinach urzędowania 7:30-15:30.
Aplikacje mobilne - obecnie udostępniamy aplikację mobilną: Egmina BOM, która dotyczy pojawiających się zobowiązań i płatności poszczególnych gospodarstw mieszkańców Gminy Chełm